joi, 20 noiembrie 2014

ANALIZĂ: Kremlinul ia măsuri pentru a îmbunătăţi imaginea Rusiei în străinătate

ANALIZĂ: Kremlinul ia măsuri pentru a îmbunătăţi imaginea Rusiei în străinătate (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Mediafax [20/11/2014]



Kremlinul încearcă să amelioreze imaginea Rusiei şi să-şi facă auzită vocea în străinătate, prin deschiderea unor studiouri ale postului Russia Today (RT) la Londra, lansarea serviciului multimedia în limbă străină Sputnik şi impunerea unui control mai strict pentru presa locală.
  Moscova aspiră de mai mulţi ani să amelioreze imaginea Rusiei peste hotare, unde Kremlinul este adesea criticat pentru reprimarea opoziţiei, controlul strict asupra societăţii civile sau presupusa implicare în conflictul din Ucraina, care opune forţele regulate separatiştilor proruşi. Astfel, un pas în acest scop a fost făcut la începutul lui noiembrie, când a avut loc lansarea serviciului internaţional Sputnik, care este finanţat de stat şi are drept obiectiv să lupte împotriva "propagandei agresive" a Occidentului şi să ofere o "interpretare alternativă" evenimentelor din lume, potrivit directorului său Dmitri Kiseliov.
"Suntem împotriva propagandei agresive care alimentează lumea şi impune un punct de vedere unipolar", a afirmat Kiseliov, un prezentator controversat, cunoscut pentru comentariile sale dure la adresa opoziţiei sau a homosexualilor.
"Sputnik relatează despre ceea ce alţii nu spun", potrivit sloganului acestui serviciu multimedia, care va emite în 30 de limbi, începând din 2015.
Deja pe 11 noiembrie, a doua zi după lansarea oficială a serviciului, unul dintre primele articole dădea tonul: "Statele Unite nu pot prezenta dovezi privind prezenţa unor convoaie militare ruseşti la Doneţk", în estul Ucrainei.
Săptămâna aceasta, Sputnik a publicat un articol referitor la ultimul lider al fostei Uniuni Sovietice, Mihail Gorbaciov, care îl califică pe preşedintele american, Barack Obama, drept "raţă şchioapă".
Într-un alt articol, Sputnik denunţă faptul că "NATO preferă să ignore eforturile Rusiei pentru stabilizarea situaţiei în Ucraina".
- Instrument de propagandă în străinătate
Mai mulţi observatori au denunţat deja această nouă platformă, apreciind că ea este un instrument de propagandă al regimului rus.
"Statul (rus) nu are mijloace de informare, ci de instrumente de propagandă. Sputnik este un mijloc de propagandă în străinătate", afirmă fostul disident sovietic şi jurnalistul Alexandr Podrabinek.
Sputnik nu este singura instituţie de presă în care investesc autorităţile ruse pentru a "vinde" poziţia Moscovei în străinătate.
Începând din 2005, Rusia a lansat postul său de televiziune, difuzat în limbile engleză, arabă şi spaniolă, RT. O versiune în franceză este în curs de elaborare.
După deschiderea studiourilor RT la Washington în 2010, postul şi-a inaugurat o filială la Londra.         
[cititi articolul complet în Mediafax]

Niciun comentariu: