marți, 16 decembrie 2014

50 de ani de la construirea şoselei care a transformat Poiana Braşov dintr-un cătun izolat în cea mai mare staţiune de schi din România

50 de ani de la construirea drumului
spre Poiana Braşov. Şoseaua a transformat staţiunea dintr-un cătun izolat în cea mai mare staţiune de schi din România
Drumul spre Poiana Braşov a împlinit jumătate de secol. FOTOArhitect Gruia Hilohi.
 
Adevarul [15/12/2014]
Acum jumătate de secol Poiana Braşov era o staţiune locală unde oamenii mergea să se plimbe şi să respire aerul curat de munte. Era un cătun cu doar câteva cabane, un fel de cartier izolat al Braşovului.
Comuniştii au văzut însă potenţialul staţiunii, care a devenit preferata lui Nicolae Ceauşescu care venea aici în fiecare an să vâneze. 
 Transportul spre Poiana Braşov era unul rudimentar acum jumătate de secol. Se ajungea fie pe jos prin pădure, fie cu autovehicule cu şenile, deoarece drumul era unul de pământ. La sfârşit de săptămână se făceau curse cu o autocamionetă cu şenile care putea duce maxim 12 persoane şi mergea cu 15 km pe oră.Construcţia drumului spre Poiana Braşov a început la sfârşitul anului 1962, iar lucrările au fost executate de Întreprinderea de Construcţii Transporturi Braşov. Unul dintre cei care au contribuit decisiv la construcţia drumui a fost inginerul Alexandru Filipescu şeful de proiect de la acea vreme.
S-a ales varianta cea mai spectaculoasă pentru turişti, dar şi cea mai puţin costisitoare
Pentru construirea drumului, inginerii vremii au avut trei variante. Unul dintre proiecte prevedea ca drumul să pornească din cartierul istoric Şchei, dar această variantă ar fi presupus demolări masive şi lucrări de consolidare foarte scumpe. O altă variantă presupunea ca drumul să plece din zona Pieţei Centrale de atunci (actualul magazine Star) şi să meargă pe partea nordică a muntelui Tâmpa. Şi această variantă a fost considerată prea scumpă. În final, s-a ajuns la traseul actual cu plecare din Livada Poştei, cu multe serpentine pe dealul Warte şi până în Poiana Braşov. Această variantă nu prevedea demolări şi avea un mare potenţial turistic, deoarece de pe drum Braşovul putea fi admirat în toată splendoarea lui.          
[cititi articolul complet în Adevarul]
 

Niciun comentariu: