miercuri, 25 februarie 2015

Uber, aplicația americană care dă peste cap taximetria în România [INTERVIU]



Uber este considerată una dintre cele mai disruptive companii din ultimii zece ani. Cu o prezență în peste 200 de orașe din întreaga lume, povestea Uber este plină de laude, dar și de controverse. Acum, serviciul de ridesharing a ajuns și în București.
În Capitală sunt peste 10.000 de persoane cu licență de taximetrist. Într-un oraș cu o populație de aproape 1,9 milioane de locuitori, ar însemna că există aproximativ un taxi pentru 188 de persoane. Dacă numărul pare mic, trebuie luat în considerare faptul că multe persoane folosesc mijloacele de transport în comun sau automobilele personale. Având în vedere aceste aspecte, poate supraviețui un serviciu de ridesharing precum Uber pe piața din București?
Rob Khazzam, International Launcher în cadrul companiei americane Uber, a venit în București pentru a lansa serviciul uberX. Khazzam nu este la prima vizită în România, făcându-și apariția încă din luna noiembrie, pentru a testa apele. Playtech a stat de vorbă cu el pentru a afla toate detaliile despre serviciul care ar putea da peste cap taximetria în România.

În noiembrie, când am vizitat prima dată România, mi-a rămas în minte entuziasmul persoanelor față de posibilitatea ca un serviciu ca Uber să ajungă aici. Am tot fost întrebați când vom intra pe această piață. Suntem foarte entuziasmați să anunțăm astăzi că serviciul nostru de ridesharing uberX este disponibil în România”, declară Khazzam, cu zâmbetul pe buze. Este relaxat și emană un aer de mândrie. România este cea de a 55-a țară în care în care compania Uber își face simțită prezența.
În restul lumii, americanii au provocat panică și proteste printre taximetriști, practicând tarife mai mici decât competiția.
Totuși, Khazzam spune că Uber nu este un serviciu de taximetrie, ci o companie de tehnologie al cărei scop ar fi ”îmbunătățirea mobilității urbane”.
uberX nu este un serviciu de taximetrie. Nu așa a fost gândit. În opinia mea, e ceva care va avea un impact mult mai mare în următorii 20 de ani în ceea ce privește mobilitatea urbană în România. Este un serviciu care conectează oamenii cu șoferii personali. Sunt mult mai mulți șoferi personali cu automobile personale decât sunt automobile comerciale pe această piață”, spune el.
Ce este Uber și cum funcționează
Compania americană oferă, la nivel global, mai multe tipuri de servicii, dar în România, deocamdată, s-a lansat doar serviciul uberX. ”uberX îți permite, prin apăsarea unui buton, să te conectezi cu un prieten, cu un coleg, cu o rudă, și să fii luat cu mașina”, spune el. ”Uber ține de împărțirea automobilelor și de împărțirea costurilor. Vrem să îmbunătățim modul în care oamenii ajung dintr-un loc în altul prin tehnologia pe care Uber a dezvoltat-o pe smartphone-uri”.
Practic, șansele să nimerești în mașină cu un prieten, un coleg sau cu o rudă sunt destul de mici, având în vedere că orice persoană cu vârstă de peste 21 de ani, care deține o mașină mai ”tânără” de 10 ani, un permis și un cazier curat poate deveni șofer uberX.
Scopul este de a te conecta la mașini care sunt deja pe stradă, la oameni simpli, ca mine sau ca tine. Serviciul lansat astăzi te conectează cu persoane care au 21 de ani sau mai mult, care au mașini mai noi de 10 ani și care au trecut printr-un proces strict de verificare”, spune el. De ce 21 de ani și nu 18, adică vârsta la care poți obține carnetul în România? ”Am setat un standard și suntem de părere că 21 de ani este vârsta optimă pentru a duce pe cineva cu mașina și am implementat această abordare și aici”, explică reprezentantul companiei.
Serviciul funcționează strict pe bază de aplicație (disponibilă gratuit, atât pentru Android, cât și pentru iOS). Nu există dispecerat, nu există aparate de taxat, ci doar smartphone-urile și aplicațiile. ”Plata se face automat și tariful este calculat pe baza traseului urmărit prin GPS. Telefoanele șoferului și al pasagerului sunt conectate și la finalul cursei, suma de plată afișată va fi aceeași pe ambele dispozitive. E un sistem foarte bine optimizat în ultimii patru sau cinci ani”, explică americanul.
Prima dată când intri în aplicația Uber, va fi nevoie să-ți faci un cont și să-ți introduci datele cardului bancar. Cu toate că numeroase studii arată că românii sunt foarte circumspecți când vine vorba de plățile online sau prin mobil, Khazzam este de părere că România este o piață foarte bună pentru acest serviciu și vede plățile prin mobil drept viitorul tranzacțiilor.
Cred că românii sunt pregătiți pentru plățile prin aplicație. Plățile mobile reprezintă viitorul. Fiecare piață este diferită, rata de adopție a smartphone-urilor și a cărților de credit variază, dar în general trendurile arată o creștere a plăților digitale. Vedem în București un oraș ideal pentru lansarea unui asemenea serviciu și credem că în următoarele luni și în următorii ani, din ce în ce mai multe persoane vor fi obișnuite să plătească cu mobilul. Este un tip de tranzacție foarte sigur. Fiecare plată care trece prin aplicația Uber este electronică, oferind transparență industriei de transporturi, lucru care a lipsit până acum”, opinează el.
Cu toate că în alte țări Uber practică tarife mai mici decât companiile de taximetrie, în București, având în vedere costurile deja mici ale acestor servicii, compania a optat pentru un tarif de 1,39 lei pe kilometru și 14 lei pe oră. Adică fie că iei un Taxi, fie că optezi pentru un șofer uberX, plătești aceeași sumă. ...citeste mai departe

Sursa:Playtech.ro
Data:25 feb 2015

Niciun comentariu: