joi, 30 iunie 2016

Roza Vanturilor.Poeme din lirica secolului XX-Fernando Pessoa

 
Fernando António Nogueira Pessoa, cunoscut mai ales ca Fernando Pessoa, a fost un poet, eseist și scriitor portughez modern, reprezentant al modernismului lusitan. Wikipedia
 

                                                                        Ziua de nastere



                                      Pe vremea când imi sarbatoream ziua de nastere

                                      eram fericit si nu murise inca nimeni.

                                     In casa veche si pentru mine aniversarea devenea o straveche

                                                                                                                        traditie

                                    si bucuria tuturor, si a mea,era asemenea unei religii.



                                           Pe vremea când imi sarbatoream ziua de nastere

                                 eram de-o sanatate robusta care ma facea insensibil la viata

                                                                                                                  lucrurilor

                               si inteligent printre cei din familie care

                                                                                    isi puneau speranta in mine.

                               Când am inceput sa sper, nu am mai stiut ce inseamna speranta.

                               Când am inceput sa pasesc in viata,pentru mine viata

                                                                            nu mai avea nici un sens.



                               Si ceea ce ma consideram eu insumi,

                               ceea ce rudele vedeau in mine,pline de dragoste,

                               ceea ce eram in serile de petrecere in ambianta

                                                                    pe jumatate provinciala,

                             pe când eram copil si ei ma iubeau,

                          o,Doamne, azi stiu ce eram,cat timp a trecut,

                            la ce departare!

                          (Nici nu-mi dau seama...)
                         O,vremea când imi sarbatoream ziua de nastere!

                     Ceea ce sunt azi se asemuie umezelii din spatele casei
                     din care izvodeste igrasia peretilor...
                      Ce sunt eu azi? (Casa in care fusesem iubit
                                                              tremura prin lacrimile mele.)
                 Ce sunt eu azi? Casa-i vanduta,
                  cu totii sunt morti,
                ca un chibrit ars mi-am supravietuit mie insumi...

                    Pe vremea când imi sarbatoream ziua de nastere...
                    Ca o fiinta care inchide iubirea e timpul acesta,
                  fizica dorinta a sufletului sa se regaseasca iarasi acolo
                  printr-o calatorie metafizica si carnala
                  ca o dedublare intre eu si mine...
               Sa mananci trecutul pe-o paine a foamei,fara
                                                  timpul cu unt intre dinti!

                    Cu o limpezime care ma orbeste vad inca o data tot ce-i aici...
                   Masa acoperita pentru oaspetii mei,cu frumoase modele
                                                                      pe vase,si cu multe pahare,
                   servanta cu mancaruri alese-prajituri si fructe,
                                                               resturi de umbre sub pomiera-
                        batranele matusi,feluriti veri,si totul aici de dragul meu,
                       pe vremea când ei sarbatoreau ziua mea de nastere!

                       Opreste-te inima!
                       Nu te mai gandi! Lasa gândurile pe seama capului!
                       O,Doamne! O,Doamne! O,Doamne!
                       Azi nu mai am zi de nastere!
                       Cata tristete!
                       Mi se insiruie toate zilele.
                       Voi imbatrani daca mai am zile:
                      Nimic mai mult.
                      Ma infurii gandindu-ma ca nu am luat cu mine
                                                                  trecutul risipit in scurgerea zilelor!

                      O,vremea când imi sarbatoream ziua de nastere!


Traducere-Petre Stoica
Roza Vanturilor.Poeme din lirica secolului XX.
Editura Univers-1977


Niciun comentariu: