luni, 5 septembrie 2016

(P) Povestea unui restaurant românesc de la malul mării care nu avea nicio şansă, dar a devenit un succes. A ”încălcat” toate regulile jocului şi a câştigat



Tânărul Matei Datcu (33 de ani), a treia generaţie de pescari, a decis să continue tradiţia familială şi, în plus, să o diversifice. Familia sa avea deja, pe lângă o cherhana ( în sensul iniţial, de mică afacere pe malul unei ape, unde se prelucrează peştele), şi un bar pe plajă, ce funcţiona în sezon şi unde se găteau două-trei feluri cu peşte. Încurajat de succesul mâncării printre turişti, dar nu numai, Datcu şi-a propus să deschidă un restaurant. Absolvise Facultatea de Chimie Alimentară şi încercase o slujbă „normală”, la Direcţia Sanitar-Veterinară, dar afinitatea pentru un business legat de mare a fost mai puternică.
Cu 10.000 euro strânşi într-o vară din activitatea barului, în toamnă a demarat construcţia restaurantului şi banii s-au dus în prima lună. A durat încă patru ani până când au putut inaugura localul, în 2012. Succesul a venit imediat pentru că aveau deja o bază de clienţi care îi cunoşteau datorită barului, iar avantajul major a fost peştele proaspăt de la cherhanaua familiei.  „Am avut clienţi foarte repede, erau cei care ne ştiau, nu am făcut deloc reclamă, voiam ceva rustic şi atât”, spune tânărul.
Preţul plătit în acest tip de antreprenoriat se calculează mai ales în timp: Datcu se trezeşte dimineaţa la 4 pentru a merge la pescuit, apoi se implică în tot, de la preparare, la servire şi relaţia cu clienţii. „Nu mă obligă nimeni, aşa vreau, sunt perfecţionist”, mărturiseşte antreprenorul. Şi nu există nici concediu, pentru că restaurantul funcţionează tot timpul anului, indiferent de sezon, bazându-se atât pe localnici, cât şi pe turişti ce vin special chiar şi iarna, după cum povesteşte proprietarul.
Părinţii sunt şi ei implicaţi în continuare, iar inedit este şi faptul că au reuşit să păstreze un nucleu al echipei cu care lucrează aproape neschimbat, într-un domeniu în care personalul bun este dificil de găsit şi, mai ales, de păstrat. Restaurantul are aproximativ 180 de locuri şi  50 de angajaţi lucrează pentru Pescăria lui Matei.
Nişa a fost o alegere firească şi s-a dovedit lucrativă: nu există probleme de ocupare a locurilor în restaurant, pentru că în extrasezon, primăvara şi toamna se prinde, de fapt, cel mai mult şi mai diversificat peşte, iar cunoscătorii vin special în acele momente.  Se pare că restaurantul atrage acei clienţi, puţini la noi, care apreciază peştele local, proaspăt. Restul preferă, probabil din comoditate şi din lipsa opţiunilor, să cumpere altfel de peşte sau deloc. Românii consumă de patru ori mai puţin peşte decât restul europenilor, iar acesta provine în mare parte din import, conform celor mai recente statistici ale autorităţilor din domeniu. Conform unor statistici neoficiale, în România, cifra de afaceri totală a sectorului piscicol se ridică la numai 30-40 milioane de euro, deşi din punct de vedere geografic potenţialul de creştere ar fi mare, iar producătorii au fost încurajaţi inclusiv prin fonduri europene speciale.
Antreprenorul se aprovizionează deci din propriile  surse: pescărie, afumătoare şi crescătorie de midii, dar peştele îl păstrează, în mare parte, pentru restaurantul propriu şi pentru comercianţii en gros. Cât despre planuri, acestea s-ar referi la a construi câteva locuri de cazare în apropierea pescăriei, o mică pensiune de agro-turism. Şi cum tendinţele merg acum către turismul experimenţial,  oaspeţii vor putea trăi chiar precum un localnic, ieşind la pescuit, dacă doresc, apoi mâncând, la restaurant, ce au prins...citeste mai departe

Sursa:Ziarul Financiar
Data:5 sept 2016

Niciun comentariu: